.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
دومين روبات انسان‌نماي ايراني در مازندران

دومين روبات انسان‌نماي ايراني با عنوام مازند يك‌ در دانشكده علوم پايه رونمايي شد.

به گزارش روابط عمومي دانشگاه مازندران، در اين مراسم مازند يك كه توسط رضا نورزاده دانشجوي رشته رياضي كاربردي ساخته شده است حركاتي چون دور زدن، حركت كردن به سمت جلو، صحبت كردن و دست دادن را انجام داد.
سازنده و طراح اين روبات در معرفي آن گفت: ربات مازند يك در مقايسه با ساير روبات‌هاي ساخته شده در كشور داراي ويژگي‌هاي منحصر به فردي است كه از جمله مهم‌ترين آنها عدم نياز به رايانه براي كنترل است كه اين مزيت باعث صرفه‌جويي در زمان و هزينه مي‌شود.
وي ادامه داد: در اين روبات پردازنده مركزي سيستم cpu با استفاده از ميكرو كنترلرهاي شبيه‌سازي شده است كه اين مساله گام مهمي در دستيابي به روش بهينه‌سازي مدارهاي كنترل است.
نورزاده خاطرنشان كرد: استفاده از موتورهاي تركيبي DC،SERVO،ESTEPPER ابداع جديدي در مازند يك بود كه استفاده از آنها بدون استفاده از كامپيوتر به منظور كنترل و شبيه سازي حركات ربات نشان‌دهنده ارزش اين كار است
مخترع مازند يك با بيان اينكه قد و وزن در ربات‌هاي انسان‌نما مهمترين فاكتور براي حفظ تعادل در حركت ربات است، گفت: در ساخت مازند يك سعي شده تا قد ربات از قد معمول ربات‌هاي ساخته شده بلندتر طراحي شود و برقراري تعادل نيز از طريق تحليل الگوريتم‌هاي ديناميكي تثبيت شد و عنوان بلندقدترين ربات انسان نماي كشور را با 173 سانتي متر به خود اختصاص داد.
مسئول مركز رباتيك دانشگاه مازندران همچنين از امكان استفاده از قابليت‌هاي اين ربات در مراكز صنعتي، نظامي، امنيتي، امداد و نجات و نظارت و كنترل خبر داد و گفت: مازند يك با كمك پورت‌هاي آزاد براي اتصال انواع دوربين‌هاي پيشرفته و ديتا سندرهاي مختلف مي‌تواند به ارسال اطلاعات از نقاط و فواصل مختلف بپردازد.
نورزاده درباره توانايي‌هاي قابل ارتقاي ربات در فاز دوم اظهار داشت: گام برداشتن از مفاصل زانو، بالا رفتن از پله و شيب، هماهنگي حركات سر ، دست و پا،نشستن و چرخش از ناحيه كمر، فرمان‌پذيري صوتي و يادگيري تكلم به همراه شناسايي افراد با استفاده از پردازش تصوير از موارد پيش‌بيني شده براي افزايش توانمندي‌هاي اين ربات در فاز دوم است.
نخستين ربات انسان نماي ايراني با عنوان سورنا سال گذشته در دانشگاه تهران ساخته شد.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

فائزه پارسائی 24 دي 1390
doost daram robato az nazdik bebinam....

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.216 seconds.